تشنج کاذب چیست -امیلی اسیتونس از انجام کارهای روتین و معمول روزانه می ترسد. سالها از رانندگی کردن، ورزش کردن و حتی راه رفتن در فروشگاه جهت خرید واهمه داشت. از زمان کودکی تشخیص داده شود که امیلی تشنج مقاوم به درمان با کاهش کنترل بدنی و کاهش هشیاری و صرع دارد. اکنون 41 ساله می باشد و در خانه اش زندانی است.

در زمان کودکی او مورد بدرفتاری جنسی و آسیب شدید احساسی قرار گرفت در بزرگسالی او دوباره قربانی شد و مورد تجاوز قرار گرفت امیلی یاد گرفت برای مدت طولانی عواطف و احساسات خود را در خود نگاه دارد.

حتی وقتی که او داروهای اپی لپسی را با دوز بالا مصرف می کرد، اپی لپسی او متوقف نشدو امیلی به کلینیک اپی لپسی دانشگاه میشیگان مراجعه کرد. مدتی نگذشت که دکتر لیندا مدیر پزشکی کلینیک نورولوژی بیماران سرپایی بزرگسال تشخیص داد که مشکل امیلی فقط اپی لپسی نیست بلکه اخیراً حالتی کشف شده است که شبه تشنج (pseudoseizures) نامیده می شود.

امیلی می گوید من واقعاً نگران شدم وقتی که متوجه شدم که شبه تشنج (تشنج کاذب) دارم زیرا من احساس کردم تشنج را در خودم بوجود آورده ام. از خودم می پرسم چطور من می توانم این تشنج در بدنم ایجاد کنم. اگر چه هدفم انجام دادن آن نیست بلکه بدن من در اثر استرس به این حالت دچار می شود.

پژوهشگران کلینیک اپی لپسی U-M در تشخیص شبه تشنجها مهارت و تخصص دارند. دکتر لیندا سلوا می گوید عمدتاً بیشتر بیمارانی که تشخیص اپی لپسی داده میشود، اپی لپسی دارند. یک استاد نورولوژی مدرسه پزشکی U-M می گوید وقتی تشنجات طولانی با ساختار غیر معمول دارند باید نگران بود که بیمار شبه تشنج دارد تا تشنج اپی لپتیک.

تشنج کاذبشبه تشنج (تشنج کاذب) چیست؟

تشنج کاذب مشابه تشنج اپی لپتیک است. بیماران دوره هایی از کاهش هوشیاری و حرکات ناگهانی و انقباضی یا تکانهای تند را تجربه می کنند و همچنین حالتهای احساسی غیر معمول مانند احساس شدید ترس یا دژا وو دارند این دوره ها 20 دقیقه ممکن است، طول بکشد. اما این حالات به اختلالات الکتریکی مغزی مانند کیسهای تشنج اپی لپتیک مربوط نمی شود.

حتی متخصصان آموزش دیده پزشکی اختلافات بین تشنج اپی لپتیک و تشنج کاذب را به سختی تشخیص می دهند. پزشکان اعتقاد دارند. تشنج کاذب از مکانیسم های دفاعی روانی می باشد که بوسیله استرس یا ضربه احساسی شدید تحریک می شود. تشنج موقعی اتفاق می افتد که بیماران سعی می کنند ضربه روحی را فراموش کنند.

رایج است بیماران بعد از اینکه مانیتورینگ شدند و معین شد که تشنج کاذب دارند به یک مرکز اپی لپسی ارجاع داده شوند. دکتر لیندا سیلوا می گوید تشخیصهای تشنجات غیر اپی لپتیک در حقیقت بهتر فهمیده شد وقتی ما شروع کردیم با دقت به نوارهای مغزی نگاه کنیم. تشخیص زودرس علایم بیماری شانس بهبودی کامل را بهتر می کند.

چگونه تشنج کاذب درمان می شود.

تشخیص و درمان این بیماری آسان نیست. تشخیص مستلزم این است که بیمار بستری شود و بطور مداوم با EEG و دور بین تحت نظر باشد EEG و نوارهای ویدئو با دقت بوسیله پزشکان دیده می شود. بعد از تشنج از بیمار یا خانواده او توسط استاف U-M سطح هوشیاری، حافظه و احساسی که در موقع تشنج بیمار دارد، پرسیده می شود.

در صورت تشخیص، بیمار دوره ایی از درمان که توسط U-M پشنهاد می شود، دریافت می کنند. این برنامه شامل یک بحث و گفتگو درباره بیماری با بیمار، خاتمه دادن به داروهای ضد تشنج که آرامبخش هستند و مشکل ساز هستند و مشاوره کردن با سایر سرویسها( بیماران زیادی همچنین برای افسردگی یا اضطراب تحت درمان هستند). این درمان به بیماران کمک می کند که استرسهای قبلی و کنونی زندگی خود را حل کنند و در نتیجه بخش مهمی از نشانه های بیماری می تواند از بین برود.

دکتر لیندا سیلوا می گوید آنچه که پزشکان نیاز دارند در مورد بیمارانی که از تشنج کاذب رنج برند، بدانند، این است که آنها وانمود نمی کنند. تشنجهای واقعی خطرناک هستند و مهم است که بدرستی تشخیص داده شوند بنابراین درمان مناسب باید پیشنهاد شود.

دکتر سیلوا توضیح می دهد، قطعی است بیمارانی که تشخیص شفافی دارند اگر سوالاتی درباره اپی لپسی خود دارند چرا جواب به داروها نمی دهند. باید آنها مشاوره با یک مرکز اپی لپسی داشته باشند بنابر این آنها جواب قطعی و شفاف درباره ماهیت بیماری شان بدست می آورند.

مادامی که حملات تشنجی هنوز قسمتی از زندگی امیلی هستند، او هر روز از خواب بیدار می شود و می داند که دارد یاد می گیرد این دوره ها را کنترل می کند. او یاد می گیرد که چطور از استرس از راههای مختلف جلوگیری کند. او اکنون مثل هر بیماری دیگر است. او می توانید هر کاری را انجام بدهید تا آن را ثابت کند.

حقایقی درباره pseudoseizurs

– تشنج کاذب باعث تغییرات الکتریکی در مغز نمی شود.

– 3% جمعیت آمریکا تشنج را تجربه می کنند.

منبع: http://www.epilepsyfoundation.org

http://www.med.umich.edu/epilepsy/

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.