این عمل جراحی به عنوان رینوپلاستی، تغییر شکل بینی یا عمل بینی نیز شناخته می شود. اگر قصد دارید این جراحی را انتخاب کنید باید حتما به یک دکتر جراح بینی عروسکی مراجعه کنید. چه زمان باید عمل جراحی بینی را مورد توجه قرار داد:

اگر شما از ظاهر، اندازه یا زاویه بینی خود نا خشنود هستید
اگر بینی شما بسیار بزرگ، بسیار کوچک یا در تناسب نسبت به بقیه اعضای صورت شما نیست
اگر شما با مشکلات تنفسی ناشی از وجود نارسایی در عملکرد داخل بینی خود مواجه هستید
اگر شما دارای برآمدگی بینی یا افتادگی سر بینی هستید، یا سر بینی شما بسیار بالا یا بسیار پهن است
دلایل زیر برخی از دلایل رایج هستند که احتمالاً شما به خاطر آنها عمل جراحی زیبایی بینی انجام می دهید:

بینی شما بسیار بزرگ یا بسیار کوچک است
بینی شما در مقایسه با سایر اعضای صورت متناسب به نظر نمی رسد
بینی شما انحراف و شکل نا مناسب دارد یا از توازن خارج است
شما دارای نقص مادرزادی بوده و به دنبال بر طرف کردن این نقص هستید
شما می خواهید یک ظاهر بینی بی نقص داشته باشید.
اگر وضعیت سلامتی شما مناسب است، با داشتن گرایش مثبت و انتظارات واقع بینانه نسبت به عمل جراحی زیبایی بینی، احتمالاً شما یک کاندید مناسب برای انجام این عمل جراحی هستید.

همه چیز درباره جراحی بینی عروسکیاقدامات جراحی
در عمل جراحی مدل بینی عروسکی، اقدامات ذیل صورت می گیرد:

بالا بردن پل بینی
در این عمل جراحی، بینی های مسطح با ایجاد شکاف در ناحیه داخل بینی برجسته می شوند. در این حالت برای بالا بردن پل بینی از پروتزهای مصنوعی یا اتوپلاستی (خود پیوندی) استفاده می شود. به این ترتیب کل بینی برجسته خواهد شد.

بالا بردن سر بینی
برای بینی برجسته می توان با استفاده از رینوپلاستی کمی سر بینی را به سمت بالا منتقل کرد. تاثیرات برجستگی بینی، می تواند یک بینی لاغر و اصلاح شده با ایجاد زاویه علمی نازولابیال باشد.

سر بینی زیبا با زاویه Y
وضعیت سر بینی در عمل جراحی زیبایی بینی عروسکی یکی از قابل تشخیص ترین موارد در مقایسه با سایر انواع رینوپلاستی است. در این عمل پل بینی به سر بینی بطور طبیعی متصل است و به این ترتیب یک سر بینی عروسکی جذاب برای فرد ایجاد می شود.

پل بینی هموار و طبیعی
پل بینی در وسط پیشانی و در مرکز کل صورت قرار دارد و یک نقطه کلیدی است که می تواند بر ویژگی های کلی صورت تاثیر داشته باشد. در عمل جراحی زیبایی بینی عروسکی این پل به صورت طبیعی و برجسته بطور متوازن با سایر اعضای صورت اصلاح می شود.

انواع روش های جراحی
پس از بی حس کردن ناحیه، دکتر جراح شما شکاف هایی را برای دسترسی به استخوان ها و غضروف نگهدارنده بینی شما ایجاد می کند. در این حالت دو تکنیک اصلی برای ایجاد شکاف وجود دارد که عبارت از شکاف باز و شکاف داخل بینی است. با اضافه کردن یا حذف کردن استخوان و غضروف و اصطلاح ساختار داخل بینی، امکان کاهش اندازه بینی یا افزایش آن وجود دارد و به این ترتیب بینی می تواند کوتاه یا بلند شود.

پیوند غضروف به سر بینی می تواند برای تغییر سر بینی به مدل بینی عروسکی استفاده شود. به این ترتیب می توان سر بینی را سر بالاتر، بزرگتر، کوتاه تر، یا باریک تر کرد.
پوست شما و سایر بافت های نرم برای شکل گرفتن ساختار زیربنایی خود اصلاح می شوند.
در برخی بیماران، از ژل پر کننده یا پیوند چربی می توان برای افزایش اندازه ناحیه مورد نظر در بینی استفاده کرد.
در شکل زیر ناحیه های مشخص بینی که می توان غضروف و استخوان را برای بهبود ظاهر بینی اصلاح کرد، نشان داده شده است.

در عکس زیر ناحیه پل بینی را می توان با حرکت استخوان به سمت داخل به ترتیبی که توسط پیکان نشان داده شده، باریک کرد.

برای جراحی بینی عروسکی دو روش برای ایجاد شکاف استفاده می شود: روش باز و روش داخلی (داخل بینی). علاوه بر گزینه های انتخابی برای ایجاد شکاف، روش های مختلفی برای بزرگ کردن بینی یا مسطح کردن نقص های سطحی بینی وجود دارد که این روش ها عبارتند از:

پیوند غضروف از تیغه بینی خود فرد (دیواره ای که ناحیه داخل بینی را به دو مسیر هوای جدا از هم تقسیم می کند) بهترین شانس برای رسیدن به یک نتیجه طبیعی است. اگر قبلاً غضروف و استخوان از تیغه یا دیواره بینی بیمار گرفته شده باشد، می توان از غضروف گوش یا دنده بیمار و گاهی اوقات استخوان جمجمه برای تهیه بافت پیوندی مورد نیاز استفاده کرد.
ایمپلنت سیلیکون ثابت برای جراحی بینی قابل استفاده است، اما این مواد خارجی می توانند باعث ایجاد عفونت و واکنش ضعیف بافت بینی شود که ممکن است نیاز به خارج کردن پیدا کند. به همین خاطر اگر امکان استفاده از غضروف طبیعی وجود داشته باشد، این انتخاب بی درد سر ترین انتخاب در دسترس برای درمان است.
ژل پر کننده یا چربی پیوندی نیز می تواند برای هموار کردن، پوشاندن و پنهان کردن نقص ها یا معایب، یا اضافه کردن حجم به نواحی مورد نظر بینی تزریق شود.
همانطور که قبلاً بیان شد، دو تکنیک اصلی برای ایجاد شکاف در بینی هنگام عمل جراحی بینی وجود دارد.

رینوپلاستی باز
برای انجام رینوپلاستی باز، شکاف ها در خارج از بینی ایجاد می شود و در این حالت یک شکاف کوچک برای دسترسی به استخوان ها و غضروف خارج از بینی بین سوراخ های بینی ایجاد می شود در ادامه این شکاف ها به بریدگی های پنهان داخل بینی متصل می شود. طرفداران روش رینوپلاستی باز، بیان می کنند که در این روش بینی بطور کامل باز می شود و به این ترتیب جراح دید بهتری از ساختارهای بینی دارد و می تواند دسترسی بهتری به مسیر بینی برای دستکاری های مورد نیاز در عمل جراحی بینی عروسکی داشته باشد. پس از بهبودی، امکان تشخیص این زخم ها و شکاف های ایجاد شده بر روی بینی برای سایرین به سختی وجود دارد.

رینوپلاستی داخل بینی
برای رینوپلاستی داخل بینی، شکاف ها در داخل مسیر هوای بینی ایجاد می شود. به خاطر اینکه در این حالت شکاف ها در داخل بینی هستند، پس از عمل جراحی این شکاف ها از دید افراد پنهان می ماند. طرفداران این روش بیان می کنند که به این ترتیب نیاز کمتری به ایجاد شکاف در بافت بینی وجود دارد و یک تجسم عالی از ساختارهای بینی در این حالت ایجاد می شود. علاوه بر این با استفاده از این روش زخم ها و جراحت های آشکار در پایه بینی حذف می شوند.

در شکل زیر عمل جراحی رینوپلاستی باز نیازمند ایجاد شکاف در سطح خارجی سوراخ های بینی به صورتی است که در شکل نشان داده شده است.

مراقبت های بعد از عمل و بهبودی
جراح بینی عروسکی با شما درباره طول مدت استراحت قبل از بازگشت به سطح عادی فعالیت ها و محل کار صحبت می کند. پس از عمل جراحی، به شما و پرستار توصیه های لازم درباره مراقبت های پس از عمل داده می شود که این توصیه ها به شرح زیر هستند:

خارج کردن آب در صورت آب آوردن محل جراحی
علائم معمول که ممکن است شما آنها را پس از عمل تجربه کنید
علائم بالقوه و احتمالی از عوارض ایجاد شده بعد از عمل بینی
بلافاصله بعد از جراحی
پس از عمل جراحی ممکن است از شما خواسته شود که از آتل بندی برای حفاظت از بینی خود استفاده کنید. این آتل بندی از بینی شما در هنگام خواب حفاظت می کند و حفاظی در برابر ضربه های تصادفی وارد شده به بینی می باشد. علاوه بر این ممکن است از یک بانداژ سه گوش کوچک سر بینی و پکینگ بینی برای ایجاد حفاظت بیشتر استفاده شود. پکینگ بینی در حقیقت یک محافظ داخلی است که همه چیز را در محل خود نگه داشته و مسیر هوای بینی را تمیز و خالی از جرم نگه می دارد. بسیاری از بیماران از ایده قرار دادن هر چیز در داخل بینی خود ناراحت می شوند، و به همین خاطر اصلاح پکینگ بینی آنها ممکن است دشوار باشد. همچنین بعضی جراح ها یک تیوب در داخل هر مسیر هوا قرار می دهند که به تنفس راحت تر بیمار در زمان استفاده از پکینگ در محل کمک می کند. به هر حال شما باید انتظار مقداری ورم و کبودی و نیز ناراحتی های احتمالی را پس از عمل جراحی زیبایی بینی داشته باشید. در این حالت صورت شما پس از عمل جراحی پف کرده و نواحی اطراف بینی شما کبود شده و ورم می کند. جراح ممکن است برای کاهش ورم و کبودی به شما پیشنهاد کند از کمپرس سرد استفاده کند. همچنین احتمالاً نیاز است که شما سر خود را به سمت بالا و نسبتاً بی حرکت در چند روز اول پس از عمل جراحی نگه دارید. علاوه بر این دکتر ممکن است به شما استفاده از داروهای مسکن را در زمان احساس درد توصیه کند. به این ترتیب شما مجبور هستید فعالیت های خود را برای چند روز تا چند هفته محدود نمایید.

بهبودی
برای شما لازم و ضروری است که تمام توصیه های مراقبتی ارائه شده توسط جراح را به دقت دنبال کنید. جراح شما همچنین اطلاعات دقیق درباره علائم عادی پس از عمل جراحی و نیز علائم احتمالی مربوط به عوارض عمل را در اختیار شما قرار می دهد. در این رابطه مهم است که بدانید مقدار زمان لازم برای ریکاوری پس از عمل جراحی برای افراد مختلف به شدت متفاوت است. به همین خاطر این انتظار را داشته باشید که قبل از بازگشت به فعالیت های ورزشی معمول به چند هفته صبر و تحمل نیاز خواهید داشت.

دو هفته اول
تمام پکینگ های جراحی بینی عروسکی استفاده شده در بینی در طول چهار تا هفت روز پس از عمل جراحی برداشته می شوند. اسپلینت و بانداژهای استفاده شده بر روی بینی در طول یک هفته تا ده روز باز می شوند. از بین رفتن بخش عمده ورم و کبودی ایجاد شده به ده تا چهارده روز زمان نیاز دارد. بازگشت شما به محل کار یا مدرسه بستگی به شدت فعالیت های لازم در محل کار یا مدرسه دارد. اکثر فعالیت های عادی شما و تمرین های معمول را می توانید پس از سه هفته انجام دهید. در این دوره شما باید از فعالیت های شدید، تمارین کششی، خم شدن، و بلند کردن اجسام تا زمانی که جراح پلاستیک اجازه این فعالیت ها را به شما بدهد، دوری و اجتناب کنید.

ورم محدود بینی شما ممکن است تا یک سال پس از عمل جراحی ادامه داشته باشد، اما این موضوع برای سایرین قابل توجه نیست. در این رابطه لازم است بیمار چند ماه برای قرار دادن بینی خود در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کند و ممکن است برای استفاده از عینک بدون محافظ خاص همچون چسب در مواردی که استخوان بینی در عمل جراحی اصلاح شده باشد، به چند هفته زمان نیاز باشد.

هزینه
هزینه جراحی بینی عروسکی از دکتری به دکتر دیگر و در مناطق جغرافیایی مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. به خاطر اینکه رینوپلاستی برای اهداف زیبایی و به صورت انتخابی انجام می شود، موسسات بیمه هزینه انجام این عمل جراحی را پوشش نمی دهند. به هر حال، اگر جراحی برای اصلاح مشکل انحراف بینی یا نقص های ساختاری دیگر انجام شود، ممکن است موسسات بیمه هزینه های آن را پوشش دهند. به این ترتیب لازم است شما درباره این موضوع با موسسات ارائه دهنده بیمه خود مشورت کنید و از طرح های احتمالی موجود برای پوشش هزینه های عمل آگاهی لازم را به دست آورید.

در پاسخ به این سال که مهمترین مسئله عمل جراحی بینی عروسکی چیست؟ می توان گفت انتخاب دکتر جراح بینی عروسکی که بتواند بهترین روش را برای شما انتخاب کند بسیار حائز اهمیت می باشد. همچنین این عمل بینی مانند تمام جراحی های دیگر دارای عوارض جانبی می باشد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.